VILKA KLÄDER BEHÖVS?

För att ditt barn ska trivas så bra som möjligt på förskolan är det viktigt med rätt kläder och utrustning. Barnet bör ha funktionella kläder som tål lek, slitage och utforskande. Lager på lager är alltid bra, då är det lätt att anpassa  utifrån rådande väder.

Här kommer några tips:

• Mjuka och slitstarka kläder som är lätta att ta på sig, röra sig i och som får bli smutsiga.
  • Kläder med flera funktioner. Vi är ute året om, därför kan det vara bra att invester i ytterplagg med flera funktioner. Detta kan till exempel vara en jacka med avtagbart innerfoder eller en vattenavstötande och vindtät fleecejacka.
  • Lager på lager. Flera tunnare lager gör det lätt att anpassa om det blir varmare. Då är det lätt att ta av barnet ett lager kläder. Detta kan till exempel vara underställ (vintertid är ett värmereglerande ställ i ull att rekommendera), vanliga kläder, fleceställ och sedan skalställ.
  • Mössa, vantar och halskrage. Mössa och vantar kan man tänka på att ha tunnare eller tjockare beroende på väder som råder ute.
  • Regnställ, gummistövlar och galonvantar. Regniga dagar är det vattentätt från topp till tå som gäller. Barn gillar att plaska, hoppa och sitta i pölar. Ett fodrat ställ är bra när det inte är alltför kallt ute, medan ett ofodrat funkar när det är varmare, men även att dra över vinteroverallen när det är riktigt kallt ute. Galonvantar håller händerna torra och varma samtidigt som de kan leka som vanligt.
  • Skor som är enkla att ta på. På förskolan uppmuntras barnen till att bli självständiga och att kunna själva, vilket stärker självkänslan. Detta kan man främja bl.a. genom att barnen har skor som de kan sätta på sig själva, detta kan till exempel vara skor med kardbooreknäppning.
  • Extrakläder. Det är viktigt att vi på förskolan har minst en uppsättning extrakläder. Ett spillt glas vatten, eller stänk vid handtvätt är lätt hänt.
  • Märk med namn. Detta gör det enklare för både dig som förälder och för oss pedagoger att hålla koll på kläder som lätt förväxlas så som vantar, strumpor och även annat.
  • Köp slitstarkt. Genom att ha kläder som tål hopp och slitage kan barnen leka fullt ut.
  • Köp gärna begagnat. Genom att köpa begagnat tänker man inte bara på plånboken, det är även bra för miljön!