Ansvarsgrupper / Relationer i centrum
Ansvarsgrupper är ett sätt att organisera arbetet. Men om man arbetar med relationer i centrum blir ansvarsgrupper både ett sätt att organisera arbetet och ett förhållningssätt.
Det centrala i arbetet med ansvarsgrupper är:
Syfte:
Det finns många bra skäl för att arbeta med relationer i centrum. Ett viktigt skäl är att alltid tänka på hur små barnen är. I vårt arbete måste vi ha ett förhållningssätt och en organisation som gör att vi är lyhörda för olika barns olika behov och personlighet. Ju yngre barnet är, desto viktigare är att barnet har en nära relation med en vuxen, som inte bara intresserar sig hur barnet beter sig, utan som också kan leva sig in i vad barnet tänker och känner.
Avdelningen och arbetslaget är utgångspunkten för de olika ansvarsgrupperna. Avdelningen måste ha sin struktur, regler och rutiner. Det finns ett ”staket” av rutiner och regler som alla följer, men i ansvarsgruppen kan ansvarspedagogen ha sina egna regler och rutiner, utifrån de ”egna” barnens behov. Arbetslagets medlemmar finns som ett stöd för varandra i allt som rör alla barn på avdelningen, men ansvarspedagogen kan fatta sina egna beslut angående ansvarsbarnen, också utan att förankra det i arbetslaget.
Arbete i ansvarsgrupper är en flexibelt arbetssätt, men det kräver ett strukturerat vuxenarbete för att tillgodose alla ansvarsbarnen deras olika behov. Den egna planeringen för den egna gruppen är viktig, men naturligtvis också avdelningens planering. Där planerar man avdelningens gemensamma aktiviteter, diskuterar gemensamma frågor, avdelningens alla barn och stödjer varandra på olika sätt.
En viktig del är också att hela tiden informera varandra om sina olika ansvarsgrupper, om barnen i gruppen, olika aktiviteter m.m. Även om man under en del av dagen fungerar som flera fristående grupper, så är avdelningen den sammanhållande helheten och arbetslaget den självklara grunden för verksamheten och samarbetet.
Fördelningen av tiden då man jobbar i ansvarsgrupper resp. på avdelningen ser ungefär så här:
Läroplanen betonar arbetslagets roll och arbetslaget är vår viktiga grundorganisation och en positiv sådan. Arbetslaget är alltså grunden för arbetet med ansvarsgrupper, men arbetet i ansvarsgrupper gör arbetslagets olika medlemmar tydligare, fokus finns mer på varje enskild medlem.
Språkutvecklande arbetssätt
På Svanens förskola jobbar vi med språkutvecklande arbetssätt för att barnen ska utveckla ett varierat och rikt språk. I vårt arbete med ansvarsgrupper har vi färre barn per vuxen vilket ger oss möjligheter att skapa många språkutrymmen.
Vi arbetar aktivt med barns språk i alla situationer och genom att erbjuda barnen roliga och utvecklande aktiviteter och upplevelser som kläs i ord ger vi barnen förutsättningar till språkutveckling.
Vi arbetar språkutvecklande enligt språkforskare Veli Toumela och hans 5 grundprinciper:
SVANENS FÖRSKOLA
GRUNDAD 2010 I UPPSALA
Copyright © All Rights Reserved